لیلا رضاقلی پور

هوش مصنوعی ژنتیک تومورهای سرطانی مغز را در کمتر از 90 ثانیه پیش بینی می کند

یک مطالعه نشان می دهد که با استفاده از هوش مصنوعی، محققان کشف کرده اند که چگونه می توان جهش های ژنتیکی در تومورهای سرطانی مغز را در کمتر از 90 ثانیه غربالگری کرد – و احتمالاً تشخیص و درمان گلیوما را ساده کرد.

در مطالعه ای بر روی بیش از 150 بیمار مبتلا به گلیوما منتشر، شایع ترین و کشنده ترین تومور اولیه مغز، سیستم جدید توسعه یافته جهش هایی را شناسایی کرد که توسط سازمان بهداشت جهانی برای تعریف زیرگروه های مولکولی این بیماری با دقت متوسط بیش از 90٪ استفاده می شود.نتایج در  Nature Medicine منتشر شده است.
نویسنده اصلی جراح مغز و اعصاب در دانشگاه میشیگان بهداشت و استادیار دانشگاه میشیگان گفت: این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی پتانسیل بهبود دسترسی و سرعت تشخیص و مراقبت از بیماران مبتلا به تومورهای مرگبار مغزی را دارد.

طبقه بندی مولکولی به طور فزاینده ای برای تشخیص و درمان گلیوم مرکزی است، زیرا مزایا و خطرات جراحی در بین بیماران تومور مغزی بسته به ساختار ژنتیکی آنها متفاوت است.
در واقع، بیماران مبتلا به نوع خاصی از گلیوم منتشر به نام آستروسیتوما می توانند با حذف کامل تومور در مقایسه با سایر زیرگروه های گلیوم منتشر، به طور متوسط پنج سال افزایش وزن داشته باشند.
با این حال، دسترسی به آزمایشات مولکولی برای گلیومای منتشر محدود است و به طور یکنواخت در مراکزی که بیماران مبتلا به تومورهای مغزی را درمان می کنند در دسترس نیست. هولون می‌گوید زمانی که در دسترس باشد، زمان برگشت نتایج ممکن است روزها و حتی هفته‌ها طول بکشد.

هالون گفت: «موانع تشخیص مولکولی می‌تواند منجر به مراقبت غیربهینه برای بیماران مبتلا به تومورهای مغزی شود و تصمیم‌گیری جراحی و انتخاب رژیم‌های شیمی‌درمانی را پیچیده کند.

قبل از DeepGlioma، جراحان روشی برای افتراق گلیوم منتشر در طول جراحی نداشتند. ایده ای که در سال 2019 آغاز شد، این سیستم شبکه های عصبی عمیق را با یک روش تصویربرداری نوری به نام بافت شناسی رامان تحریک شده، که در UM نیز توسعه داده شد، ترکیب می کند تا بافت تومور مغز را در زمان واقعی تصویر کند.

هالون گفت: “DeepGlioma راهی برای شناسایی دقیق و به موقع تر ایجاد می کند که به ارائه دهندگان فرصت بهتری برای تعریف درمان و پیش بینی پیش آگهی بیمار می دهد.”

حتی با درمان استاندارد مراقبتی مطلوب، بیماران مبتلا به گلیوم منتشر با گزینه های درمانی محدودی روبرو هستند. میانگین زمان بقای بیماران مبتلا به گلیومای منتشر بدخیم تنها 18 ماه است.
در حالی که توسعه داروها برای درمان تومورها ضروری است، کمتر از 10٪ از بیماران مبتلا به گلیوما در آزمایشات بالینی ثبت نام می کنند، که اغلب مشارکت زیر گروه های مولکولی را محدود می کند. محققان امیدوارند که DeepGlioma بتواند کاتالیزوری برای ثبت نام اولیه آزمایشی باشد. 
دانیل اورینگر، استادیار، نویسنده ارشد این مقاله گفت: «پیشرفت در درمان کشنده‌ترین تومورهای مغزی در دهه‌های گذشته محدود بوده است – تا حدی به این دلیل که شناسایی بیمارانی که بیشترین سود را از درمان‌های هدفمند می‌برند، دشوار بوده است. جراحی مغز و اعصاب و آسیب شناسی در دانشکده پزشکی NYU Grossman، که بافت شناسی رامان تحریک شده را توسعه داد.
روش‌های سریع برای طبقه‌بندی مولکولی نوید بزرگی برای بازنگری در طراحی کارآزمایی بالینی و ارائه درمان‌های جدید به بیماران است.»

ارسال نظر